V lednu 2023 odstartovaly nové kurzy pro čtyřicítku nových zájemců.
Máme za sebou již soboty od ledna do dubna a poslední kurz proběhne 13. května, bude na téma Co za látky hledáme v našem jídle.
Pro zájemce z tohoto kurzu opět chystáme pokračování od září do prosince, kdy navážeme novými tématy. Brzy jim zašleme info k sobotám IX.-XII/2023.
V roce 2022 proběhlo již standardně 9 sobot, tedy téměř celý rok bez covidových opatření :o).
---------------------------------------------------------
Ohlédnutí za minulými kurzy ----- rekapitulace aneb jak se žilo našim kurzům s CORONOU... Rok 2021- opět covidový, aneb do laborky s rouškou :o)
Bohužel situace s nemocí Covid-19 a opatřeními týkajícími se nemožnosti pořádat akce na veřejnosti pro alespoň 10 osob, nás nutila začátek stále odkládat. Ale teď již jedeme: kurz A (5-8 let) a B1a B2 (9-13 let). Kurz jsme zahájili až v So 24. dubna 2021 !
24. dubna 2021 - téma : Separace chemických látek, zejména barviv aneb svůj k svému. Naučíme se, či ti starší procvičí filtraci, extrakci a chromatografii.

22. května 2021 - téma: Co není kyselé, je hořké: kyseliny, zásady, jejich rozpoznávání a reakce, aneb k čemu nám jsou.

Foto z kurzu těch nejmenších (5-8 let) pořídil Kamil Večeřa
19. června 2021 - téma: Analýza potravin (bílkoviny a cukry), aneb proč je jíme.

25. září 2021- Chemie a elektřina aneb jak se elektrony našlapou do baterie a kdy pomohou vyrobit krtka :o)

23. října 2021- Proč je to tak hustýýýýý, pane Archimede a proč se dělají oka na polévce a ne na dně talíře

20. listopadu 2021- Výborný detektiv je především skvělý chemik (první krůčky ve forenzní analýze)

11. prosince 2021 - Na slovíčko, magistře Kelly, aneb kouzlo alchymistické vánoční laboratoře bude o elixírech, šifrovacím písmu a falešném zlatu.....

Shrnutí podzimu 2021 - v aktualitách.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rok 2019/2020
Dost špatně. Druhé pololetí (kurz VII) jsme bohužel březnovými kurzy vůbec nemohli zahájit, neboť již probíhal nouzový stav způsobený nemocí Covid-19. Okolnosti nás donutily kurzy nezahájit ani později a pořádat jednu červnovou sobotu nemělo smysl. Proto účastníkům tohoto kurzu byly nabídnuty termíny od září do prosince 2020, aby svůj kurz tzv. dochodili.
Zahájili jsme sobotou 19. září a tím také i skončili :o( (téma: Analýza listových barviv) . V říjnu nás nouzový stav, opět vyhlášený v rámci šířící se nemoci Covid 19, opět vyhnal z laboratoře do izolace, která trvala do konce roku 2020 (a setrvává i v lednu 2021).
Sobotní kurzy 1. pololetí, tedy na podzim 2019 (běh VI), proběhly ještě bez povědomí, že existuje nějaký Covid-19, a to v termínech: 21.9., 19.10., 16.11., 14.12., 2019 a 18.1.2020.
V kurzech jsme pracovali se 40 dětmi (2x A pro děti ve věku 5-8 let a 1x B pro žáky 9-13 let), takže naše kapacita byla zcela plná.
Krátké ohlédnutí za některými sobotami (foto K. Stejskalová a p. Jansa):
Kurz 21.9. 2019 jsme zahájili chemickým nádobím a některými separačními metodami filtrace a chromatografie.
19.10.2019 jsme pokračovali elektrochemickými experimenty (elektrolýza kuchyňské soli, sestrojovali a proměřovali jsme galvanické články/baterie z citronu a různých kovů, pokovili jsme mědí železnou lžičku).
První kurz - 24. února 2018 - Umyj se, šmudlo - aneb jak blízko k sobě mají tuky a mýdla.
Vyráběli jsme mýdla, zkoumali jejich vlastnosti, proč, jak a na co fungují....
Domů si každý odnesl své voňavé barevné mýdlo. ...A možná, že již děti doma nebudou diskutovat, proč si zase mají mýt ruce mýdlem :o) (teď když mají své vlastnoručně vyrobené mýdlo to půjde jako po másle :o). Apropo máslo omyjete právě mýdlem a ne pouhou vodou).

Druhý kurz - 24. března 2018 - Není kov jako kov - aneb natíráme železo mědí a místo štětky máme baterii :o)
Kurz děti seznámil nejen s pokovováním, tedy galvanizací, ale i s elektrolýzou a jejími produkty obecně ...). Děti si dnes odnesly domů zalaminovaný vlastnoručně nakreslený obrázek pomocí elektřiny.
Návod pro hnidopichy - papír natřete řídkým roztokem škrobu s roztokem KI. Kladný pól 4,5 V baterie připojte krokosvorkou k železné lžičce, záporný pól připojte k alobalu, který leží na stole pod natřeným papírem (viz obrázek níže). Lžička přitanuje záporné ionty I- a ty se po odevzdání elektronů mění na molekulu jodu. A jak známo škrob, který máte mimochodem natřený na tom vašem papíře, se dokazuje roztokem s jodem (např. Betadine z lékárny), a ten vy si právě elektrochemicky vyrábíte na konci lžičky. Na papíře se tak za lžičkou (připojená k elektrodě + baterie 4,5 V) kreslí černá čára.....čili dokazujete vlastně škrob.

Obrázky se vysuší a zalaminují. Jinak za čas malůvka zmizí........
Kdo chce provést, najděte si na internetu "malování elektřinou", tj. řadu videí a podobných návodů a zkuste své malířské umění.......:o)
Velký výběr fotek z dnešního kurzu najdete v galerii na Fb ústavu)
Třetí kurz - 21. dubna 2018. Téma - končí jaro, po zimě jsme stále unavení, že by něco o výživě, tedy zkoumání potravin chemickou analýzou (seznámení s mlékem a mléčnými výrobky). Na chvíli jsme se stali analytiky v laboratoři malé mlékárny...
Velký výběr fotek z této soboty najdete opět v galerii na ústavním Fb.
Čtvrtý kurz - 19.5.2018. Téma: Vodí nevodí - bádáme nad tím, které látky vedou elektřinu a teplo a které ne a taky samozřejmě hledáme proč ?????.
Pátý kurz - 23.6.2018. Téma - to již snad pokvetou růže na záhonu před ústavem (potřebujeme červené okvětní lístky) takže budeme si asi hrát s
barvičkami listů sromů a keřů, okvětních lístků a pod., rozvineme téma, které jsem
začaly vloni (květen 2017)...